לפניך תצוגה מקדימה של הגדרה ממילון העברית הישנה והחדשה מאת אליעזר בן-יהודה,

שהוכנה בידי מתנדבי פרויקט בן-יהודה

רוצים לעזור? כתבו אלינו!

חָבַב

פ"י, בינ' חֹבֵב, עת' אֶחְבֹּב, — כמו אָהַב, lieben; aimer; to love: אף חֹבֵב1  עמים כל קדשיו בידך והם תֻכו לרגלך (דבר' לג ג). —  °ועבר: גם חבה יתירה חבב את השבטים (רש"י שם).

 פִע', *חִבֵּב, — א) פ"ע, כמו קל: מי כתב מגילת תענית אמרו חנניה בן חזקיה וסיעתו שהיו מחבבין את הצרות אמר רשב"ג אף אנו מחבבין את הצרות אבל מה נעשה שאם באנו לכתוב אין אנו מספיקין (שבת יג:). בא וראה כמה מחבבין זה את זה שאילו ר' יוסי קיים היה כפוף ויושב לפני רבי (שם נא.). חובב שחיבב את התורה (מד"ר שמות כז). הקב"ה חיבב את ישראל והביאם לפני הר סיני ונתן להם את התורה (שם נא). למלך שנטל אשה וחיבבה יותר מדאי (שם). היתה בת פרעה מנשקת ומחבקת ומחבבת אותו כאלו הוא בנה (שם א). ראה חיבה שחיבב הקב"ה את הלוים (שם במד' טו). אלו בני ראובן ובני גד שעשו את העיקר טפל ואת הטפל עיקר שחיבבו את ממונם יותר מן הנפשות (שם כב).  ואמר הבן לאביו אם אין אתה נותן לי הכסא שלך היאך הכל יודעים שאתה מחבבני (שם שמות טו). על שהיה מחבבו נתן לו מתוך פיו (שם מא). למלך שהיתה לו בת יחידה והיה אוהבה יותר מדי לא זז מחבבה עד שקרא אותה אחותו לא זז מחבבה עד שקרא אותה אמו (שם במד' יב). חבה יתירה חבב הקב"ה לאדם הראשון שבראו ממקום טהור וקדוש (פדר"א יב). — ב) פ"י, *חִבֵּב הדבר בעיני פלוני, עשה שהדבר יהיה אהוב לפלוני: כל יום ויום אתה מחבב דבריי בפני יהודה ועכשיו אתה מחבב דברי יהודה בפניי (תוספתא ברכ' ה ב). אל הארץ אשר אראך ולמה לא גלה לו כדי לחבבה בעיניו וליתן שכר על כל פסיעה ופסיעה (מד"ר בראש' לט). קח נא את בנך וכו' ולמה לא גלה לו כדי לחבבו בעיניו (שם).

—  פֻע', *חֻבַּב, — שחבבו אותו: יְחֻבָּבוּ עושי צביונך ומצפים תפארת, כמתמר ועולה מקטר קטורת (סליח' מוס' יוה"כ, ברית כרותה).

—  נִתפ', °נִתְחַבֵּב, — פָּעוּל, נִתְחַבֵּב הדבר על פלוני, נעשה הדבר אהוב לו: חזקיה ששמח על מלאכי מרודך וכו' ובשביל ראות פניהם פעם אחת נתחבבו עליו והקפיד הקב"ה על הדבר (רש"י יחזק' כג יז). נתחבבתי עליו ונמצאתי שלימה לו (הוא, פסח' פז.). — ובמשמ' עשה א"ע אהוב לפלוני: ואל תתני את לבך עליו כי לא ישוב עוד והדבקי והתחבבי לאחד מאוהבינו (רשב"ם שה"ש ב ז). לבבי חדש וטבעי חזק וכוחי גדול להתחבב בחיבתך אם אני ראוי לכך (אגר' ר' הלל לר"י הרופא). — ובמשמ' חבבו זא"ז: שהבאתיו אל בית אמי בתוך החדרים ושם נתחבבנו באהבת נעורים אני והוא (רשב"ם שה"ש ג א-ד). ובאי אלי ונטייל ונתחבבה יחד תחת האילנות ופרחיהם ונצניהם (שם ו יא). 


1 רגלים לדבר כי הנוסחה משֻבשה ולא היה פה כלל הפעל חבב.