לפניך תצוגה מקדימה של הגדרה ממילון העברית הישנה והחדשה מאת אליעזר בן-יהודה,

שהוכנה בידי מתנדבי פרויקט בן-יהודה

רוצים לעזור? כתבו אלינו!

לִכְאוֹרָה

* 1, — תה"פ, במשמ' לפי הנראה בסקירה ראשונה, שטחית, חיצונית, scheinbar; en apparence; apparently: לפי שלכאורה משמע במנחות פרק הקומץ את המנחה לאכול דבר שאין דרכו לאכול שדם שמלחו אינו אסור אלא מדרבנן (רשב"א, תורת הבית הארוך ד ד). וחרש שאמרו חז"ל בכל מקום זהו שאינו מדבר ואינו שומע ולכאורה נראה שאם הוא מדבר ואינו שומע שכשר להעיד אבל הרמב"ם כתב אחד חרש המדבר ואינו שומע או שומע ואינו מדבר (טוחו"מ לה יב). כי בדבר הזה נראה לכאורה שנחלקו עליו ר' מאיר ור' יוסי במס' מעשר שני עם כל זה ביהושע י"ד כתוב בברור שלא עלו להם לשם נחלה (שלטי הגבורים יט). ר"ח בן דוסא אומר כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת וכו' ולכאורה אלו שני דברים סותרים זה את זה אבל כי תעיין שפיר ראה תראה שניהם אמת (הקד' של"ה). אשר מכל זה לכאורה יראה וקרוב להאמין ומסתבר שכדור הארץ תוכו נתמלא מים (נחמ' ונעים סה). (האיש) אשר יקרא ויזכור הכל יגיע למדרגה קרובה לכאורה לשלמה בן דוד (ר"א מודינא, לב האריה א א). ובזה יובן מ"ש ביוסף דוקא שהיה יפה תואר ויפה מראה ולכאורה מה יתרון מעלת היופי באיש ובפרט באיש צדיק וטוב כיוסף אך הענין הוא משום שיוסף היה בבחי' יסוד שהוא המשפיע הכל וכו' (מאמ' יקרי', גביע הכסף ט). והעיקר הוא לכונו בריקוד אל סוף כונת תנועת הניגון והוא עושה שלימות השמחה שבו ואף שלכאורה הריקוד בלא ניגון אינו כלום והניגון ישנו בלא ריקוד אבל מ"מ ע"י הריקוד נשלם יותר שמחת הנפש (שם, ברכ' חתנים כא).


1 בגמ' בסגנון ארמי: לכאורה כשמואל רהיטא כי מעיינת בה הילכתא כוותיה דרב (כתוב' נד.).